Ortosinformation

Användning av ortopedtekniska hjälpmedel som ortoser kan motverka framtida skador och öka aktivitetsnivån genom att minska på smärta och värk. Vår unik fyrstegs behandlingsnivå gör det möjligt att specifikt gå in och behandla olika typer av skador och vid önskemål en kontrollerad rehabilitering. Där nivå 1 är lätt stabilisation och nivå 4 är fullständig stabilisation eller kontrollerad rörlighet. Det blir ett bra behandlingsalternativ när djur börjar bli gamla och/eller när medicinska skäl utesluter operation. Ortos är en praktisk behandlingsform och mindre kostsam än många andra behandlingar. Ortoser kan även användas före eller efter operation och vara en del i ett lyckat rehabiliteringsprogram.

Behandling i 4 nivåer

Ortos används vid:

• Akuta skador
  • Överbelastningsskador
  • Smärta
  • Inflammation
  • Stukning /vrickning
  • Muskelbristning
  • Ledförslitning – Artros
  • Postoperativt
  • Tillfälliga pareser

Scandi Orthopedic kan förse er med följande:

• Behandlingsgrad 1-4, fyra olika varianter av Carpalortos
  • Framben Dorsalflexion Assist
  • Behandlingsgrad 1-4, fyra olika varianter av Hasortos
  • Bakben Dorsalflexion Assist
  • Knäortos
  • Bilateral Höftortos
  • Armbågsortos
  • Nackortos & Hjälm
  • Ryggortos
  • Bogortos

Finns fler varianter av specialanpassad ortoser. Vid önskemål kan ortosen vara helt rigid till en början och öppnas upp i rörlighet för anpassad rehabilitering.

Ortosegenskaper

Ortoserna framställs med biomekanisk eftertanke. Vår unik fyrstegs behandlingsnivå gör det möjligt att specifikt gå in och behandla olika typer av skador och vid önskemål en kontrollerad rehabilitering. Där nivå 1 är lätt stabilisation och nivå 4 är fullständig stabilisation eller kontrollerad rörlighet. Nivå 4 är specialanpassade efter avgjutning för att få en komfortabel och intim passform av hundens anatomi.

Ortoserna är designade för följande tre ändamål:

1. Profylax
  2. Rehabiliteringsprodukter
  3. Funktion

Behandlingsflödet

För att uppnå optimala behandlingsresultat så är det viktigt att tänka på:

• Bra passform
  • Att ortosen appliceras rätt anatomiskt
  • Upphängningsanordning

Det är viktigt med en bra passform för att motverka rörelser mellan ortosen och benet som kan leda till komplikationer. Vid påsättning av ortosen är det viktigt att ortosens led och den anatomiska leden kommer på rätt ställe för att få en optimal och effektiv behandling.